Sunday, October 21, 2012

~ Dunia Novel (2) ~

2012 menyemarakkan kembali 'cinta' saya kepada novel Melayu. Tidak bermakna, tahun-tahun sebelumnya saya langsung tidak menyentuh novel Melayu...tapi lebih kepada membaca apa yang dibeli adik-adik dari membeli sendiri.  Saya turut terjebak dengan karya-karya yang terpapar di Penulisan2u yang seterusnya membawa saya menjengok ke blog milik pencetus ilham karya tersebut. Semua ini berlaku pada suku tahun pertama 2012 - saat saya berseorangan di daerah lain atas tuntutan kerja dan kekasih hati di daerah lain atas sebab yang sama.

Komen di Facebook daripada my juniors in UUM & SMAP membawa saya mengenali penulis yang menggelarkan dirinya 'Melur Jelita'. Hasil buah tangannya amat menyentuh perasaan, penuh dengan pengajaran serta menimbulkan kesedaran bahawa 'CUKUPLAH ALLAH ADA. DIA ADA UNTUK KU'. Sungguh...'Awak Suka Saya Tak' (ASST) benar-benar menyentak perasaan.


Penuh dan padat! Adakala saya ketawa keseorangan, ada waktu saya menangis teresak2 bila menyusuri perjalanan hidup Intan Zulaikha & Hilman Yong. Yang pasti....bila kita menyerahkan cinta kepada yang berhak, tentulah bahagia yang Allah sajikan untuk hambaNya. Pandangan pertama di restoran KFC, pertemuan tak disangka di KLCC, berkejaran di Bagan Lalang, merayu kasih di Masjid Wilayah, membawa diri ke Cameron Highlands, berselisih takdir di Terengganu...ASST penuh dengan pengajaran yang tersirat & tersurat.

Penulis turut membawa saya kedunia berkaitan kuda. Boleh dikatakan, 2/3 daripada ASST berlatarbelakangkan Terengganu Equestrian Resort (TER). Andai ada kemampuan ingin saya belajar menunggang kuda...Yupp! Insya allah suatu hari nanti. 

Alangkah indahnya andai pasangan hidup sehebat 'Hilman Yong'...itulah yang saya rasakan. Namun tidak bermakna saya menyesali apa yang saya ada sekarang. Ada yang 'mencemuh' bila masa terluang saya dihabiskan dengan melayan novel setebal ASST...tapi mereka sebenarnya terlepas ilmu yang boleh diperolehi dalam suasana yang santai dan sangat...sangat...SANGAT menghiburkan! ASST mengingatkan saya untuk sentiasa bersangka baik sesama manusia...jangan mudah melatah...berhati2 memilih kawan...jujur dengan diri sendiri...dan bersabar dalam menghadapi dugaan Allah. 

Ini pandangan peribadi saya...tentunya 'selera' anda berbeza...tapi saya yakin, anda tak menyesal seandainya anda menjadikan ASST sebagai bacaan masa senggang anda.

Kisah Intan bertemu dan jatuh kasih dengan Hilman...
Kisah Intan mengenali Damien di saat kehilangan Hilman...
Kisah Intan yang tersepit disaat mengutamakan kasih ibu untuk seorang anak...
Kisah Intan yang berusaha mengembalikan kasih seorang hamba kepada Tuhannya...
Kisah Kasih Sayang!

Semuanya dalam ASST...





No comments:

Post a Comment