Thursday, December 15, 2011

:: Home Made Cakes anyone??? ::

saya tak jual kek...so hentikan lah hajat atau niat kot-kot korang nak order kek bila baca tajuk entry nih...


Kalau kat KL or Malaysia in general - cakap pasal kek; yang glamornya i guess it wud be.... 


- pic from Google -


Bukannya takder kedai kek lain, tapi hat famous yg nih lah. For me sesekali makan kek from this shop; ok lagi but lama2 mau naik muak jugak kan?


For me the best is still home made cakes especially when you actually know how to bake it. Memula belajar buat kek masa umur 12 tahun...huhuh...dah suku abad dah 'umur' knowledge aku nih.


Belajar dgn Makcik T buat a very basic cake - butter, sugar, susu pekat, tepung naik sendiri, telur ayam & bit of vanilla essence - From this basic cake pepandailah lepas tu nak jadikan perasanya apa. Those days Makcik T ajaq buat kek oren; guna oren sunkinst -hhhmmm Sunkist ni jenama sebenarnya - siap sagat the orange peel. Hasilnya, cantik jer kek tu ada some orange dots in its texture.


Makcik T dulu rajin buat kek buah. Arwah suami Makcik T memang sangat suka makan kek buah nih. Selalu org buat kek buah - kukus; Makcik T buat bakar pakai oven but the ingredients tu are all combined & cook on stove first...or was it the mix-fruits mixture only yang dimasak???? Aishhh...tak surelah, nanti kena tanya Makcik T balik bab resipi Kek Buah nih


As I grow up; jumpa kengkawan kat asrama; belajaq lah buat beberapa jenis kek lain. One of my friend dulu rajin buat kek batik. Asal dia balik rumah during the month end weekend; harus ada kek batik. Bagi aku yang jauh from parents nih...memang looking forward bila kengkawan balik semula ke asrama - rezeki org merantau menuntut ilmu nih sentiasa murah, insya Allah -


Iklan tanpa penaja kejap: Kepada adik-adik yang masih belajar dan jauh daripada kampung halaman tak kira dalam atau luar negerai - tunaikan amanah ayahanda bonda dalam menuntut ilmu - Kejayaan adik2 adalah kegembiraan mereka, insya Allah


Berbalik kepada home made cakes nih...dedulu rajin buat kek sampai my cousin pun pernah order kek for her birthday. Asal nak sambut Raya puasa jer - siaplah buat kek coklat. Those early days, everytime raya my cousins yg datang mesti tanya:


Cousins: Buat kek coklat dak?
Aku: Adaaaaaaaa....


Memang tu lah jawapannya - 'ADA' tu panjang sikit nadanya sebab memang hati kira ikhlas lah buat nak jamu bagi org makan. Buat plak jenis tak kedekut...budget sedap sangatlah kek tuh :P 


Habis zaman sekolah menengah, soklan yang sama masih ditanya:


Cousin: Ehh...hang buat chocolate cake dak? Aku nak mai makan nih...
Aku: Dakkk....malas nak buat


Depa nih jenis tak putus asa, so tahun berikutnya depa tanya lagi:


Cousins: Wei...hang buat dak kek coklat tu? banyak kali raya dah hang tak buat - aku nak pi makan nih!
Aku: Daaaaaaaaaaaakkkkkkkk....hang nak makan buat la sendiri - nah resipi


After that hari raya; tiada lagi soalan2 berunsur sentiasa nak 'makan free' kek during raya....hehehehe


Aku jenis tak kedekut resipi - org nak aku bagi; kengkadang orang tak mintak pun aku offer bagi...


Bila zaman dah kejer; ada sorang kakak kat ofis ni memang kira expert lah buat kek - so our birthday celebration in the office masa tu order kat dia - sedap kakak nih buat...musim raya she made cookies and she really made money out of it! Ramai yg jadi dealer dia - termasuklah 2 org housemate aku masa zaman aku membujang dulu...


So niat entry kali nih sebenarnya nak bagi link untuk home made cake yg sedap...


yang aku pernah order & makan is from kawan aku nih - shaz - first time aku order for my step doter graduation in 2009. My hubby yang tak berapa nak makan kek pun said that the cake below is yummy - tak muak makan... Puas cari gambar that cake but tak ingat dok kat ner...nanti kalau I dah jumpa I insert sini...


Anyway my friend nih resigned from Mesiniaga & become full time home made baker. Korang bacalah blog dia pasal kek tuh. She is also on Facebook. All in all she IS a good cook - Masa kejer kat KL dulu, rajin p her raya open hse or her childrens birthday party - food & desserts were yummylicious! And trust me the cakes are as good as the look!


second one yg aku order was from this lady in Kuantan. masa tuh; sibuk nak organise reunion sekolah. Nak order kek kat kedai tak cukup budget. End up; after googling jumpa her blog. Memang cari yg kat Kuantan since our event was at BGRC. It was choc cup cake.


:: SMAP 87-91 Reunion Cup cakes - it was after 20 years ::




The above two are the ones yg ada blog sendiri promoting their home based business.


Yang kat bawah nih org yg do take some orders when they are able to. Links below are to their FB pages...


- Ni kakak ofis yang aku citer awal tadi -
- I have tasted her home made cakes and cookies -

- her cheese cakes are delicious. She ever made kek Tapai but aku tak pernah rasa but ramai jugak yg repeat order; so shud b sedaplah kan... -

- tengok gambar pun dah nampak lazat....hajat nak merasa tu belum tercapai -


So who are your favourite home made cakes baker? Are you one of them? Sharelah...

1 comment:

  1. Kalau home-made sudah pastilah yang Kak Chaq buat. Sedap gila dan masih teringat masa sekolah rendah Kak Chaq buat chocolate cake siap tabuq coklat rice tapi telah didajalkan oleh abdul dengan tambah corak tapak tangan sebelum sempat kakteh tiup lilin nyanyi lagu hepi besday. CIS!!!!!

    ReplyDelete